Ensilumi on yksi maailman kauneimmista asioista ja tälläiset ovat meidän tämän vuoden kokemuksemme:


Mä muistan sen kun ensilumi satoi tänä vuonna. Olin just tulossa kaupasta pikkuveljen kanssa, oltiin ostettu glögiä ja taikinaa joulutorttuihin. Veli lauloi häröjä pilaversioita niistä tunnetuimmista joululauluista ja heitteli välillä huonoja vitsejä. Mä yritin olla palelluttamatta käsiäni, kun olin unohtanut lapaset kotiin, taas kerran. Hankalaahan se oli, kun se jäinen torttutaikina painoi siinä vasemmassa kädessä. Samalla pyörittelin silmiäni veljeni lauluille ja välillä yritin käskeä sitä olemaan hiljaa. Eipä silti, kyllähän mäkin niitä lauluja joskus laulelin, se pitää tunnustaa. Lumi itse tuli vasta viitisen metriä ennen kotirapun ovea. Tunsin jotain kylmää ja märkää nenänpäälläni ja katsoin ylöspäin. Himmeiden katulamppujenloisteessa leijaili useita lumihiutaleita, jotka tarttui hiuksiin ja takkiin. Mä jotenkin vaan innostuin heti, ja aloin hihkua kovaan ääneen "Hei kato, lunta sataa!" Veljeni kaiveli avaimia takkinsa taskusta ja vilkaisi ylöspäin. "No shit, Sherlock!" se vaan sanoi, mutta virnisti itsekin iloisesti.

 

Olen kävellyt pitkin katuja ja puistoja jo tunteja
            Olen tanssinut tunnista toiseen kuusien varjossa
                                                                               ja ihaillut kuuta.
Olen kävellyt siitä asti, kun arvasin sen tulevan.
                         Siinä on jotain erityistä. Sen tuntee ilmassa.
Silloin vedin takin ylleni ja avasin oven.
                                          Haluan olla paikalla, kun se tulee.
Haluan seisoa katulampun valossa ja katsella.
         Ehkä itkeä hieman, ihan vain tunnelman takia.
                                  Olen kävellyt koko illan,
                  mutta se tulee vasta kun olen kääntynyt kohti kotia.
Ensilumi laskeutuu olkapäilleni
                           ja minä itken muutaman kyyneleen.
    Ihan vain tunnelman takia.
                                                                 Vähän siksi, että rakastan niin monia. 

blanketed with snow

Onnellista joulunodotusta, rakkaudella Becca & Em.
(Runo on omistettu Becan serkuille)